És mi jelent értéket egy tizenévesnek napjainkban? A kérdés már önmagában összetett, nem hogy a válasz, de az ért én mégis megpróbálkozom.
Először nézzük meg azokat a felületeket,
amikkel a tinédzser találkozhat: média, zenevilág ne adj Isten tudomány.
A
média - és itt gondolok elsősorban a fősodratu médiára – az informáló oktató
szerepkörét elveszítve mintegy megfordult tevékenységének iránya és átvette a
tömegbutítás, félreinformálás szerepét. Az értelmetlen, nevetséges és mindenek
előtt semmilyen jelentést, mondanivalót magával nem hordó valóságshow-k, a
legújabb tini filmek, amelyek erős szín és hanghordozásukkal már-már
belénk/beléjük erőszakolják magukat – és persze oktató/nevelő hatásuk annyi kb.,
mint egy teveszarnak - mind hozzájárul ahhoz, hogyan nézzen ki egy tini számára
a „frankó”.
A zenében, az
egymást követő egyslágeres előadok, a minden héten más színű hajjal feltűnő divatdiktátor
„művészek” vajon mit adnak át a közönségüknek (tinédzsereknek legfőképp),
dalszövegeikben hallanak-e olyan mondatokat, amelyeknek elraktározásával jobb
emberekké válnának? Hát nem! A jó esetben két mondatból álló 5-6 perces dalok,
gyerek énekek dallamával (amiknek tudatosan az a célja, hogy megragadjon és
igényelje a hallgató anélkül, hogy a mű feldolgozásában az agya bármilyen
tevékenységet kellene, végezzen, mint például egy Vivaldinál) eléri, hogy egy
zeneművészet szempontjából értékelhetetlen kompozíció olyan hisztérikus
népszerűségnek örvend, mint pl. az eső – ernyő – nyő – nyő féle dal. (Rihanna –
Umbrela). Ezt nevezik kommersz zenének.
De ugyanakkor
számon kérhető a tudomány és politika is. Ezek egy abszolúte felsőbbrendű
nyelvezetet használva és egyáltalán nem kommunikálva az ifjú nemzedékkel, a
fiatal közönséget érdektelenné teszik saját magukkal szemben, sőt elérik, hogy az,
akit érdekelné is megutálja néhány pillanaton belül.
Ezek után csodálkozhatunk-e,
amikor szebbnél szebb magyar kifejezések helyett „üdcsit, balcsit, fülcsit,
xeryt” hallunk és olvasunk. A mass média tudatosan megtervezett hatását elérte:
huszonéves fiatalok nem tudják, hogy az „út” hosszú Ú és az „áll” két L, sőt,
nem tudják leírni saját nevüket sem. Akkor ezektől az emberektől joggal
várhatjuk-e el azt, hogy pozitívan reagáljanak egy múzeumlátogatás ötletére,
vagy egy kamarazenekar meghallgatására? Nem. Sajnos butulnunk kell velük, vagy
viselni a „különc” „ósdi” „uncsi” jelzőket. De kit érdekel? :)
Vendégszerzőként beköszönt: M.Z.
Vendégszerzőként beköszönt: M.Z.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése